Vitamin K


  Vitamin K adalah jenis vitamin yang termasuk kedalam vitamin yang larut dalam lemak. Vitamin jenis ini diperlukan oleh tubuh dalam proses pembekuan darah secara normal. Vitamin K ini dibutuhkan oleh tubuh dalam jumlah yang sedikit dan sudah terpenuhi didalam makanan yang kita makan.
  Manfaat Vitamin K
Vitamin K sendiri berperan dalam proses pembekuan darah dan juga berperan dalam proses pembentukan tulang bersama dengan kalsium dan vitamin D. Apabila tubuh kekurangan vitamin K akan menyebabkan gangguan terhadap pembekuan darah sehingga mengakibatkan pendarahan yang sulit untuk membeku.
  Sumber Vitamin K
Vitamin K dapat ditemui dalam berbagai jenis makanan termasuk didalamnya adalah sayur-sayuran, daging dan produk susu. Vitamin K sendiri dapat berasal dari bakteri di usus yang mensintesis vitamin K yang kemudian akan diserap dan disimpan oleh hati.
  Gejala dan tanda kekurangan Vitamin K
Kekurangan vitamin K ini akan mengakibatkan masalah dalam peredaran darah dan pembekuan darah. Vitamin K sendiri akan diberikan secara rutin kepada bayi yang baru dilahirkan agar tidak terjadi masalah pendarahan.